torstai 3. helmikuuta 2011

Kiintiöitä

Vihaan sanahirviötä "positiivinen syrjintä". Syrjintää mitä syrjintää, mitä positiivista siinä muka voisi olla? Tänään on ollut puhetta siitä kuinka naisia pitäisi saada enempi johtotasolle, jos ei sitten muuten niin pakottamalla lainsäädännöllä.


En koita väittää ettei "lasikattoa" olisi, en voi kommentoida asiaan koska minulla ei suoranaisesti ole siitä kokemusta, mutta oli tai ei, niin kiintiöt ja pakottaminen tuskin siihen asiaan auttaa. Sehän vain entisestään alleviivaa sitä asiaa, ettei naiset pärjää omillaan ilman tukemista! Pahimmassa tapauksessa tämä vain entisestään lujittaa ennakkoluuloja.

Olen toki sitä mieltä, ettei sukupuoli tai muu toissijainen asia saa vaikuttaa siihen keitä minnekin palkataan, ainoa asia millä pitäisi olla mitään merkitystä on se, kenellä on paras pätevyys kyseiseen hommaan. Tämähän nyt ei juurikaan toteudu missään, maailmassa on ihan liikaa hyviäveliä ja muita systeemejä jotka vaikuttavat asioihin ja niin kauan kun joku sitä firmaa pyörittää omilla rahoillaan niin minusta siinähän tehköön mitä tekee, vähän eri asia sitten jos sitä firmaa pyöritetään jonkun toisen rahoilla. Mutta luisumisesta huolimatta, auttaako tähän asiaan kiintiöittäminen, no ei auta, sehän nimenomaan alleviivaa sitä jotain tiettyä ominaisuutta. Siitä tulee helposti sen henkilön ainut määräävä piirre. "Ai sinä olen nainen ja siksi täällä töissä."

Sen lisäksi, että kiintiöittäminen alleviivaa aivan täysin turhia asioita joilla ei pitäisi olla työn tekemisen tai sen saamisen kanssa mitään tekemistä se vetää maton alta kaikilta niiltä jotka ovat omalla työllään, omalla pätevyydellään ja omista muista ominaisuuksistaan "huolimatta" päässeet samoihin virkoihin ja samoihin asemiin. Se alentaa kaikkien niiden arvoa alentaen nämäkin pätevät ihmiset vain naisiksi.   Heidänkin ammatitaitoaan aletaan epäillä jos naiset kerran eivät voi pärjätä ilman kiintiöitä.

Positiivista syrjintää perustellaan sanomalla "Mutta sitten kun ne oppii niin sitten niitä kiintiöitä ei enää tarvita." Minusta tuon oppimisen pitäisi tulla jotain muuta kautta. Pätevien ihmisten kautta, niiden ihmisten kautta jotka ovat rikkoneet ennakkoluuloja ja osoittaneet maailmalle, että he ovat aivan yhtä hyviä kun kuka tahansa muukin, ettei jollain tietyllä ominaisuudella ole mitään merkitystä sen asian suhteen. Että yksilöitä ei voida kohdella vain ryhmänsä jäseninä. Minusta tuo kiintiöittäminen ei ole järkevä ratkaisu, se saattaa aiheuttaa itse työpaikalla (jos sielläkään) joitain huomioita "Ai kas, tuo oli ihan hyvä tyyppi ja hyvä tekemään töitä vaikka onkin nainen", mutta ulkopuolelle se näyttää vain siltä, että kyseinen henkilö ei olisi päässyt hommaansa ilman kiintiöitä. Se herättää kokonaisen ihmisryhmän kohdalla aiheettoman ja epäreilun kysymyksen "Onko tuo täällä jonkun kiintiön takia, kuinkahan monta sitä pätevämpää miestä se ohitti?"

Minä olen opiskelemassa hyvin miesvaltaiselle alalle, minä olen tähtäämässä johtotehtäviin, minä en tahdo joutua katsotuksi naisena vaan tahdon tulla katsotuksi minuna. Tahdon päästä sinne minne pääsen koska olen siihen pätevä, en siksi, että minulla on tissit. Jos joudun tekemään sen eteen enemmän työtä niin aina parempi, mutta minä en tahdo olla osa mitään helvetin kiintiötä. En tahdo joutua vielä sen lisäksi, että joudun todistamaan olevani pätevä todistaa olevani pätevä siitä huolimatta, että olen nainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna tulla vaan, kuulen mielelläni jos jollakulla muullakin on jotain sanottavaa.