tiistai 10. elokuuta 2010

"Ette te ole tilanneet mitään kahvaa!"

Kaikki alkoi siitä kun tiputin lattialle tiskikoneen ruokailuvälinekorin joka osui maahan huonosti ja hajosi. Jonkin aikaa jaksoin sitä, mutta onhan se inhotttava käyttää. Joten mietin, josko tilaisin tilalle uuden ja ehjän.

Soitin asiakaspalveluun, ensimmäisellä kerralla en tietenkään ollut tajunnut ottaa mitään koodia mukaan, maalikkona kun tietenkin luulin, ettei niitä koreja nyt voi kovin montaa erilaista olla. Piti olla joku sarjanumero tai vastaava koodi, no ei siinä, soitin seuraavana päivänä uudelleen ja sain kuulla, ettei kori ole edes aivan järkyttävän hintainen ja pistin sellaisen tilaukseen.

Meni viikko ja sain postissa korin. Ja juurikin vain korin. En kahvaosaa ensinkään. Soitin sitten asiakastukeen ja käytiin suunnilleen seuraavanlainen keskustelu:

M: Minä
A: Asiakaspalvelija

M: Hei, tilasin teiltä astianpesukoneen ruokailuvälinekorin, mutta tästä puuttuu kahva.
A: Saisinko koneen tyyppikoodin. (Vai mikä koodi nyt ikinä onkaan, mutta käytetään nyt tyyppikoodia.)
M: Minulla on tässä tämä lasku ja lähetyslista edessäni, voin antaa tilaustunnuksen tai asiakasnumeron tai laskun numeron tai osan numeron, mutta tässä ei ole sitä tyyppikoodia.
A: Valitettavasti en voi tehdä mitään ilman tyyppikoodia.
*mietin hetken ja tajusin, että minulla on edelleen kamerassani kuva josta edellisellä kerralla katsoin koodin*
M: Ei kun hei, on minulla se tässä.
A: Niin, te ette ole saaneet mitä?
M: Sitä ruokailuvälinekorin kahvaa.
A: Saisinko asiakastunnuksen?
M: *luettelee sen laskusta*
A: Ette te ole tilanneet mitään kahvaa.
M: En niin olekaan, koska en ole tiennyt, että sellainen pitää erikseen tilata, kerroin teille tilanteeni ja pyysin teiltä koria. Oletin toki, että minulle lähetetään kokonainen kori jos sellaisen tilaan, tai että minulle ainakin ilmoitetaan jos siihen erikseen sellainen kuuluu.
A: No, ette ole tilanneet sitä.
M: No minä kuitenkin tarvitsen sellaisen. Enkä tietenkään kovin mielelläni maksaisi siitä enää uudestaan laskutus ja postikuluja.
A: Tälle tyyppikoodille ei löydy mitään kahvaa!
M: No minustakin kävisi järkeen, että se kori olisi yksttäinen tuote.
A: Eli eihän teiltä sitten puutu mitään?
M: Kyllä puuttuu, edelleenkin tarvitsen sen kahvan siihen koriin.
A: Mutta ei sille ole tilaustunnusta.
M: ... Epäilen, että se kahva on jäänyt vain pois pakkauksesta. Voisitteko te lähettää minulle sen nyt?
A: Nyt minun pitää puhua varaosa vastaavan kanssa. Soitan teille kohta.
M: Okei...

Kului hetki ja puhelin soi.

A: Hei, minä täältä varaosapuolelta.
M: Hei.
A: Se kahva kuuluu siihen koriin, eikä ole erillinen osa.
M: Loistavaa, voisinko nyt saada sen jälkilähetyksenä kun minulla sitä ei
sitä tosiaan siellä paketin mukana ollut?
A: Lähetämme teille toisen korin.
M: En kyllä tarvitsisi kun sen kahvan...
A: Me pistämme tulemaan koko korin.

Noh, sain tänään sitten korin. Jossa oli kahva, mutta joka ei vastannut juuri lainkaan edellistä koriani. Mutta noh, kori sopii koneeseen, oletan sen vaan olevan uudempaa mallia tai jotain, aivan sama. Kori kun kori, kunhan siinä on kahva.

2 kommenttia:

  1. Tästä tuli mieleen samantyyppinen tapaus.

    Broidini tarvitsi pojallensa autoon vara-avaimen ja meni teettämään sen. Heti alkuun oli ongelmia, piti juosta monta kertaa paikanpäällä. Huippu oli kuitenkin se, että avaimen kaukosäädin piti erikseen käydä "opettamassa" toimimaan juuri tähän autoon. Huoltomies ei kuitenkaan sitten samalla kertaa "opettanut" avainta toimimaan virtalukossa. Tän broidi tietty huomas vasta kotona, kun oli luovuttanut avaimen pojalleen. Noh, ei muuta kun takaisin huoltoon ja ihmettelemään asiaa. Huollolla oli taas päivänselvä vastaus:

    - No, kun te ETTE TILANNEET muuta kuin ovien avaamisen opetuksen.

    Ööh, mitähän ihminen tekee autonavaimella, jolla pääsee autoon sisään, mutta jolla ei voi käynnistää autoa???? Minä en ainakaan tekis sillä yhtään mitään.

    VastaaPoista
  2. Kas, en ole edes huomannut koko kommenttia, pahoittelen :)

    Voin jollain tapaa ymmärtää sen, että jos on tehnyt samaa työtä todella kauan niin jotkut asiat saattaa muuttua itsestäänselvyyksiksi, mutta jonkinnäköinen perusajatus siitä hommasta pitäisi pysyä asiakaspalvelijalla vaikka kuinka olisi muka rutinoitunut ja urautunut siihen hommaansa.

    VastaaPoista

Anna tulla vaan, kuulen mielelläni jos jollakulla muullakin on jotain sanottavaa.