maanantai 29. maaliskuuta 2010

Järjestelmähäiriö

Joskus kauan kauan sitten oli joku ohjelmistosuunnittelijatiimi joka suunnitteli sähköisen tietokannan ajoneuvoja varten. Niin sai alkunsa LTJ. LTJ toimi täysin moitteettomasti palttiarallaa parikymmentä vuotta. (Tarkka käyttöönottovuosi oli tämän jutun mukaan 1989, on se sitten vähän minua nuorempi.) No kuitenkin.

LTJ oli hiukan ruma ja kun se nyt sitten oli toiminut liki täysin moitteettomasti sen suunilleen 20 vuotta niin huomattiin, että se on toiminut liki moitteettomasti noin 20 vuotta ja iski paniikki. (Tai näin oletan.) Noh, päätettiin uudistaa. Saimme vuonna 2007 pitkällisen pähkäilyn ja kehitystyön tuloksena käyttöömme ATJ:n.

ATJ on hieno selaimessa pyörivä järjestelmä, jossa saa käyttää hiirtä näppäimistön sijaan, jossa on hienoa grafiikkaa, jossa on paljon uusia hienoja ominaisuuksia ja paljon jänniä välilehtiä ja jänskiä täytettäviä kenttiä. Voih, pois olivat vaaleansinisellä pohjalla silmää ahdistaneet mustat pikselikirjaimet (muistaakseni tosin muitakin värivariaatioita oli, olisiko ollut harmaa... Mutta enivei), poissa olivat epäloogiset valikot. Pois oli myös toimivuus ja luotettavuus.

Silloin (harvoin) kun LTJ kaatui ja oli rikki niin se sitten oli rikki. Piste. Sitä ei tarvinnut arvuutella, se ei toiminut. Pahoiteltiin kovasti ja koitettiin avata uudelleen kunnes todettiin, että se taas toimii.

Kun ATJ hajoaa sen huomaa yleensä vasta kun on liian myöhäistä. Eli siinä vaiheessa kun yhtäkkiä mitään ei tapahtunutkaan. Tai kun olet tehnyt jotain valmiiksi ja vasta lopussa saat tietää, että järjestelmässä on häiriö. Tai pahimmillaan ongelma on vain yhdessä osassa järjestelmää toisen toimiessa ilman ongelmia, jolloin tiedot eivät välity jolloin olet tehnyt jotain jonnekin, mutta et kuitenkaan ole tehnyt. Pahimmillaan et edes itse tiedä, että mitään ongelmaa on, koska kaikki kuitenkin NÄYTTÄÄ toimivan ihan normaalisti. Sitten joku kaunis päivä joku hiukkasen vihainen asiakas soittaa, että hänet on pysäytetty ja annettu sakot vaikka homman piti olla ok. "Whops!" Vähempikin tekee ihmisestä vainoharhaisen. Sen lisäksi virheiden korjaaminen ja asioiden uudelleen tekemiseen tarvitaan aikaa ja vaivaa.

LTJ oli ruma, tai no ei nyt ruma, mutta siitä näki, että se oli kehitetty joskus siihen aikaan kun pääasiallisesti käytössä olevat koneet eivät pystyneet edes siihen mihin nykyiset kännykät. Ja silloin tosiaan panostettiin siihen toimivuuteen. LTJ toimi, se oli ripeä, siinä ainut asia joka vaikutti työskentelynopeuteen oli se kuinka nopeasti pystyi takomaan näppäimistöä ja kuinka hyvin muisti valikot. LTJ oli loppupeleissä hyvin yksinkertainen ohjelma.

ATJ on kankea, sivujen latautuminen kestää... ja kestää... Työskentelynopeuteen vaikuttaa lähinnä se kuinka nopeasti sivut latautuvat, joskus nopeammin, joskus tulee jo tunne, että pitää selittää asiakkaalle, etten unohtunut pelaamaan pasianssia vaan koitan todellakin suorittaa työni loppuun. Onhan ATJ toki graafisesti jonkin verran selkemäpi ja osaltaan paremmin hallittavissa. Yksi asia mikä minua ATJ:n käytössä nyppii on se, että sen käyttämiseen tarvitaan hiirtä, jolloin työskentely siirtyy näppäimistöltä hiirelle ja takaisin. Siinä on omat etunsa, mutta minun työskentelyäni se hidastaa.

Monet ovat kehuneet alun jälkeen ATJ:ta, että se on hyvä ja selkeä ja mukava käyttää. Se on tuonut mukanaan tiettyjä lisäominaisuuksia joita aikaisemmassa järjestelmässä ei ollut mahdollista tehdä ja osittain joiden takia koko tietojärjestelmää käsittääkseni lähdettiin uudistamaan. Osittain pyritään myös siihen, että asiakkaat voisivat hoitaa osan asioistaan kotoa käsin mitä en pidä lähtökohtaisesti huonona ideana.

Minä vaihtaisin koska tahansa takaisin LTJ:ään, lähinnä koska arvostan luotetavuutta. ATJ:n suurin ongelma kun on se, että se on epäluotettava ja sitä riivaa edelleen jatkuvat virheilmoitukset ja häiriöt. On enemmän sääntö kun poikkeus, että kiireisiin aikoihin ilmenee jonkinnäköisiä ongelmia. Kukaan ei enää ylläty virheilmoituksista tai häiriötiedotteista. Pahinta minusta kuitenkin on se, että jopa asiakkaat ovat huomanneet kuinka paljon järjestelmässä esiintyy virheitä. Se häiritsee asiakaspalvelua, se häiritsee liiketoimintaa ja aiheuttaa paljon mielipahaa ja harmia ihmisille. Emmekä me voi tehdä mitään muuta kun kuunnella kiukkuiset purkaukset, nostaa kädet pystyyn ja pyytää anteeksi asiaa johon emme voi mietenkään vaikuttaa ja joka ei ole meistä kiinni mitenkään.

ATJ:ä päivitetään jatkuvasti. Sen toimintaa koitetaan parantaa ja kehittää. Toistaiseksi se ei ole toiminut ihan niin hyvin kun olisin toivonut. Itse järjestelmässä ei ole mitään varsinaista vikaa... Mutta kun on. Jos toiminnallisuus ja luotettavuus olisi kohdallaan olisin jättänyt mutinani jo kauan sitten ja vain muistellut satunnaisesti lämmöllä niitä "wanhoja LTJ-aikoja". Nyt kuitenkin ihmettelen miten toimiva järjestelmä on korvattu jollain joka on syönyt järkyttäviä summia rahaa, aikaa ja joka ei edelleenkään toimi kuten minusta valtakunnallisen monen virainomaistahonkin käyttämän järjestelmän ainakin minusta olisi syytä toimia.

Mitä tästä opimme? Vanha viisaus joka on minusta parhaita kaikista: "Älä korjaa sitä jos se ei ole rikki!"

ps. Tästä kirjoituksesta saattaa saada kuvan, ettei ATJ toimisi ikinä tai että LTJ olisi ollut täydellinen, ei sentäs. Kyllä se ATJ pääasiassa toimii, mutta sitten on niitä hetkiä kun se ei toimi (ja sitten nousee savu päästä). En sitten tiedä. Kultasiko aika muistot LTJ:stä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna tulla vaan, kuulen mielelläni jos jollakulla muullakin on jotain sanottavaa.