torstai 13. toukokuuta 2010

Ihan itekö pitää?

Ajokorttiasioita hoitavia toimipisteitä ei ole kovin paljon. Tai siis, lähinnä niin, ettei kaikki toimipisteet hoida ajokokeita ja "veikkauksia".

Meillä nuita lupia ei myönnetä ja kaikille näillekin konttoreille tulee varmasti liki päivittäin kyselyjä siitä, että "Ettekö te hoida?" "Tilaisin ajan veikkaukseen." "Teillähän voi..." Nämä menee hyvin usein sillä, että selitetään ystävällisesti, että "Ei kun tällä alueella asiaa hoitaa asema X, voin tästä antaa teille puhelinnumeron." Olettaen, että langan toisessa päässä olija ei ole jo paiskannut luuria korvaani tai käyttäytynyt muuten asiattomasti tai ellei meillä ole kamalasti ruuhkaa, jolloin kehotan kääntymään puhelinluettelon puoleen.

Ilmeisesti tällä alueella asiaa hoitava asema X on onnistunut piilottamaan puhelinnumeronsa tavallista paremmin tai sitten meille soittaa vaan niitä normaalista poikkeavan uusavuttomampia tapauksia, koska ihan liian usein kuulee, ettei sitä asemaa X sieltä puhelinluettelosta löydy. Koitin kerran ihan tahallani etsiä sitä sieltä. Ihan helposti se sieltä löyty. No, ei siinä mitään, eteenpäinohjaus on nuissa asioissa ihan kohdallaan, kukapa sitä tietäisi kaikkea, eikä tarvitsekaan. Alallamme hoidetaan nuita asioita ja koska ne hoidetaan vain tietyistä paikoista ei ole minulta pois ohjata tarvitsevia oikeaan paikkaan.

Ymmärrän senkin, että meille joskus soitetaan ja kun kerron, ettei puhelu valitettavasti mennyt oikeaan paikkaan niin kystään, että "Ydistätkö?". Sitä en ymmärrä, että kun koitan ystävällisesti kertoa, että koska olen aivan eri firmassa töissä niin en voi yhdistää kilpailijalle puheluita, en toimi sellaisessa paikassa jossa voisin toimia puhelunvälittäjänä niin saan vihat niskoilleni ja puhelimen toisesta päästä alkaa kuulua yhä nousevaa äänenvoimakkuutta höystettynä monenkirjavilla kirosanoilla.

Sen lisäksi minulla meinaa loppua ymmärrys kun joku soittaa ja selittää, että "Kun ei sieltä nyt kukaan vastaa niin voisitko sinä käydä varaamassa minulle sen ajan?" Ettäkö mitä? Hämmentyneenä selitettyäni, että työskentelen aivan eri firmassa sain vain kummastuneen vastauksen "Pitääkö minun sitten tehdä se ihan itse?" Joo? Kyllä pitää? Vai kuvitteliko asiakas oikeasti, että jätän kiireisen työpaikkani ja lähden kipittämään kilpailijalle varaamaan hänelle ajokoeaikaa?

Kuulen hyvin usein, että kilpailevan toimipisteen X puhelinpalvelussa on ruuhkaa, valitettavasti en siitä huolimatta voi auttaa teitä niiden asioiden kanssa. Voin vain pahoitella. Pari kertaa olen saanut turhautuneiden soittajien vihat ja huudot niskoilleni kun kilpailijalla ei vastata.

Samoin kun en voi toimia teille tietyn vakuutusyhtiön Y neuvonantajana ja muokata sitä ja tätä vakuutusta haluamaksenne. Ylipäätään en ihan kamalia sinne suuntaan voi tehdä. Soitan kyllä jos olet vaivautunut paikalle ja jos ei ole ruuhkaa, mutta yleensä ne asiat kuitenkin hoituu parhaiten ilman sitä välikättä.

Samoin saan hämmästyneitä katseita ja välillä tiuskintaakin osakseni siitä, etten suostu asiakkaan puolesta täyttämään papereita. Autan kyllä, jos jollakulla on joku oikea syy miksi niiden papereiden täyttäminen on vaikeaa. Oikea syy on murtunut käsi tai joku muu liikuntakykyä rajoittava sairaus, ei laiskuus. Jos ei jaksa sitä nimeään ja osoitettaan sinne paperiin kirjoittaa niin milläs lihaksilla sitä kulkupeliä ajetaan?

Samoin kun valitettavasti se pelkkä puhelinsoitto ei meille kaikissa tilanteissa riitä. Pitää olla paikan päällä tekemässä se ilmoitus tai hoitamassa sitä asiaa. Ei voida esimerkiksi pelkästään puhelinvarauksella lähteä tilaamaan kilpiä, koska sitten meillä lojuisi kaapit täynnä hetken mielijohteesta tilattuja kilpiä joita kukaan ei koskaan hae eikä maksa. Samaa tuppaa käymään nytkin, vaikka maksu peritään etukäteen ja sen tilauksen tekeminen vaatii meillä piipahtamista niin silti tuhotaan noutamattomia kilpiä jonkin verran.

Olen asiakaspalvelija, mutta minut on yritykseen palkattu tekemään tiettyjä tehtäviä, mikä ei tarkoita sitä, että olen kyykytettävä orja kaikissa asioissa mitä asiakkaamme kehtaavat minulta pyytää. Teen toki ehtimiseni ja kykyjeni puitteissa sen mitä pystyn asiakasta auttaakseni, mutta minua ei ole ensisijaisesti palkattu terapuetiksi, seuralaispalveluksi, numeropalveluksi, kantajaksi tai tarjoilijaksi jos minulla on työsopimuksessani mainittuja työtehtäviä hoidettavanani, nuiden työtehtävien salliessa toimin muissa rooleissa tarpeen mukaan.

Toinen ääripää on sitten ne tapaukset jotka hoitaa asioita vähän turhankin innokkaasti. Eli hoidetaan muidenkin asiat siinä omien sivussa. Valitettavasti vaan se äiti ei voi poikansa ajoneuvoa myydä eikä me saada sille rouvalle puhelimessa äärettömästi tietojakaan antaa. Valitettavasti jos se poika on sen ajoneuvon täysi-ikäisenä ostanut niin sen pojan on ne asiat hoidettava, eikä se äitiparka voi ilman valtakirjaa sille asialle mitään tehdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna tulla vaan, kuulen mielelläni jos jollakulla muullakin on jotain sanottavaa.