maanantai 17. toukokuuta 2010

Se vanha pappa ja muut maantien vaivat.

Vietin pitkän viikonlopun vierailla mailla ja pääsin ajelemaan autollakin taas joltisenkin tauon jälkeen.

Ja noh... Tarttee olla aika kova menopeli alla, että auto ehtii kiihtyä ennen kuskia. Minulla kun tuo kiihtyminen nollasta sataan saattaa tapahtua sekuntien sadasosissa parhaimmillaan. Tähän ei yltänyt meillä ennen ollut vuoden -96 Ford Mondeo joka on ehdottomasti yksi kammottavimpia autoja joita olen koskaan ajanut. Kaasun kun polkaisi pohjaan ja vaihtoi vaihdetta keveämmälle niin saattoi päästä mäennyppylän päälle ilman, että vauhti kovin paljon tippui. Ohituksissa kun survaisi pienempää vaihdetta silmään ja painoi kaasun pohjaan sai laskea hiljaa mielessään "yksi kaksi kolme" ennen kun alkoi tapahtua yhtään mitään. Sen siitä saa kun on liian tehoton bensakone rumassa autossa.

Vierailin Tampesterissa kattelemassa kuinka Tampere koitti kovasti saada nimensä suurpalokaupunkien listaan. Eivät onnistuneet. Eikä itse rakennuksestakaan nähnyt kun katosta, että oli edes yritetty. Mennessä tosin tuprutteli savua vielä jonkin verran. Käytiin sitten Hesellä syömässä.

Tampesterissa tajusin myös, että jos kotikaupunkini väki tuntuu joskus itsetuhoiselta niin se ei vedä mitenkään vertoja tampesterilaisille. Luulin ihan oikeasti, että punaisia noudatettaisiin huonosti täällä missä asun ja muutenkin täällä olisi joku vajaus liikennesääntöjen osaamisessa, mutta tampesterilaiset kyllä osoitti, että meikäläisittäin täällä osataan ne liikennesäännöt aika kelvollisesti. Siellä kun saattoi ihan puskasta joku hypätä punaisista tielle ilman, että olisi edes vilkaissut, että tuleeko sieltä paikallisen bussiyhtiön nelipyöräinen. Samoin autoilijoilla tuntui olevan vähän hakusessa se, että mikä on suojatien määritelmä, mitä en kyllä kamalasti ihmettele kun jalankulkijat tuntuivayt kuvittelevan, että suojatietä on kaikki kadut. Eipä sillä, tulen todennäköisesti kiromaan kesän aikana täkäläisetkin sokeat vaarit ja itsetuhoiset teinit vielä maanrakoon moneen kertaan.

Mutta niin, niistä muista autoilijoista.

Heti kun sain nokan kohti nelostietä törmäsin yhteen ärsyttävään autoilijaryhmään. Tämä kuskityyppi ajaa aina yhdeksääkymppiä oli nopeusrajoitus mitä vain. Kahdeksankympin alueella se vetää edellä vaikka kuinka paljon, mutta sitten kun alkaa satanen se jää jurnuttamaan eteen ja saa verenpaineen nousemaan. En ymmärrä tätä, en todellakaan ymmärrä. Ensimmäisen satasen läpyskän kohdalla olin varma, ettei se vaan huomannut sitä kylttiä, mutta seuraavalla kerralla totesin tavanneeni jälleen yhden tämän ryhmän edustajan. En käsitä mikä ihme siinä on ettei voida niitä läpysköjä seurata. Ihan kun se 10km/h alinopeus satasenalueella jotenkin kumoaisi sen saman ylinopeuden kaheksankympin lätkän jälkeen. Osaako joku kertoa minulle edes yhden hyvän selityksen tähän? Itse en keksi kun yhden ja siitä myöhemmin.

Minä ajan satasta satasenalueella ja kaheksaakymppiä kun se lätkä niin sanoo. Tiedän, että tämä ketuttaa suunnattomasti niitä jotka tahtoisi ne nelostien risteysalueetkin vetää sitä tuttua sataakymppiä. Sitten kun on paikka niin nämä yleensä pöllähtää aika iloisesti ohi. Ei siinä mitään, jos on niin kiire, ettei jaksa rajoitusten mukaan ajaa niin mikäs siinä, ei ole minulta pois. Nauran vaan kahta räkäisemmin jos joku niistä autoista satuu olemaan tienlaidalla sinipukuisten heppujen ympäröimänä. Sitä taas sitten en tajua, että kun eka ajetaan sitä reilua sataakymppiä ohi ja sitten huomataankin se poliisiauto siellä mäen alla niin painetaan jarrua pohjaan ja möngitään siitä ratsiapaikasta ohi 70km/h ja vielä pitkälle sen jälkeenkin ajetaan sitten alinopeutta kunnes parin kilsan päästä painastaan sitä kaasua taas enemmältikin. Ajaisivat nyt hitto sen rajoituksen mukaan edes. Helkutti, että ärsyttää junnata seittemääkymppiä sen munattoman ameban perässä. Ylipäätään en tajua sitä, miksi sitä vauhtia pudotetaan monta kymmentä kilsaa alle sallitun kun se poliisiauto näkyy siellä jossain.

Sitten on toki niitä jotka ajaa mittarin mukaan tai muuten hiljempaa, eikä siinäkään mitään, saa ajaa sitä vauhtia kun tuntuu itestä hyvältä (mutta pidempien matkojen suorittamiseen suosittelisin kuitenkin jotain muuta kulkuneuvoa jos ei uskalla sillä autolla ajaa lujempaa kun 60 km/h hyvällä kesäkelillä suoralla tiellä jossa rajoitus on 100 km/h). Sitten tulee se iso MUTTA, sitten kun on sillä sunnuntaiajelulla valkkaamassa tonttia niin olisi kohteliasta päästää ne rajoitusten mukaan matkanopeutta ajavat ohi. Sama koskee muuten niitä autoilijoita jotka ajaa muuten hitaasti, mutta pitkillä suorilla uskaltavat kiihdyttää. Olisi kohteliasta päästää se jono ohi.

Nykyään näkee ihan liian usein autoja joissa ei ole ajovaloja päällä. Jos on varaa ostaa auto niin kannattaisi budjetoida se niin, että on sitten varaa niihin lamppuihinkin. Kesällä monesti ajatellaan, ettei niitä mihinkään tartte, mutta itse melkein itseni kerran yhden torspon joka ei valoja käyttänyt vuoksi tappaneena pidän niitä ihan hiton tärkeinä. Miettikääpä ite: on kesäyö, valoa on ihan hyvin, mutta aurinko on laskemassa, tietä vierustaa kuusimetsä, olet lähdössä ohittamaan autoa pitkällä suoralla. Vastaan tulee tummansininen pölyinen auto. Sitä ei vaan hitto soikoon näe sitä kuusimetsää vasten jos sillä ei ole ajovaloja. Pääsin sujahtamaan takaisin omalle kaistalleni, mutta säikähdin kyllä aika hyvästi kun siinä auton keulan edessä yhtäkkiä olikin toinen auto nokka vastakkaiseen suuntaan omani kanssa.

Toinen ikuisuuskysymys on valojen kanssa sumuvalot. Onko niistä apua ja eikö niistä ole ja saako niitä käyttää vaiko eikö saa. Laki sanoo, ettei saa. Moni sanoo, että "miksei saa" ja "ei ne ketään häikäise". Yleensä sanojana on pidempi mieshenkilö. Itse olen vertikaalisesti jokseenkin rajoittunut ja minua ne hiton sumuvalot häikäisee, sanokaa mitä sanotte. Eikä ne minusta mitään lisävalotehoa edes anna. Siten samaan syssyyn voisi valittaa vielä huonosti suunnatuista valoista jotka nekin on tulipätsistä.

Luin kerran netistä ekovinkin, että: "Älä koskaan aja autollasi enempää kun 90 km/h, koska muuten kulutat turhaan polttoainetta." Voisin vaihtaa pari valittua sanaa tuon kyseisen ekovinkin anatajan kanssa, samoin kun jokaisen tuota ekovinkkiä noudattavan kanssa. Jos tahtoo säästää rahaa ja luontoa niin suosittelen ennemmin kävelemistä turhan verenpaineen nostattamisen, tyhmien ohitusten ja yleisen vittuuntuneisuuden vähetämiseksi. Tuo ei aiheuta kun turhaa vaaraa liikenteessä kun joku sankari taas päättää, ettei hän jaksa ajaa jonossa vaan lähtee puikkelehtimaan.

Ei siinä, muuten oli helkutin nätti ajokeli ja olin hyvin tyytyväinen toimivaan ilmastointiin. Pääasiallisesti sai vielä ajaa kohtuu rauhassa radion mukaan lauleskellen ilman, että pumppu mienasi hirttää kovinkaan monessa kohtaa kiinni lopulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna tulla vaan, kuulen mielelläni jos jollakulla muullakin on jotain sanottavaa.