perjantai 26. maaliskuuta 2010

Suosikaa joukkoliikennettä...

Kuljen töihin pääasiassa bussilla. Valitettavasti.
Paikallisen kaupunkiliikenteeseen pääasiassa keskittyneen bussifirman edesottamuksia olen ihmetellyt ennenkin, samoin niitä ihmisiä jotka sanovat bussilla kulkemisen olevan halpaa ja helppoa. Tänään oli taas yksi niitä päiviä jolloin mietin oman auton hommaamista kaikesta siitä riesasta huolimatta mitä se mukanaan tuo ja vaikken oikeastaan edes tarvitse sitä kun kolme kuukautta vuodesta säännöllisesti.

Lähdin töihin, menin bussipysäkille, bussi oli luonnollisesti sen viisi minuuttia myöhässä, ei mitään ihmeellistä. Bussiin joskus vuosia sitten asennetut pysäkkijärjestelmät ovat "koekäytössä" edelleen, joten niiden toiminta on hyvin satunnaista, oikeassa oleminen toimii jokapäiväisenä ilmaisena lottona. (Jos siis pitää veikkauspeleistä.) Noh, tuo pysäkkitaulu on ko. bussissa ollut rikki jo ainakin kaksi viikkoa, varmasti pidempäänkin, ite en vaan ole huomannut. Maksoin kuntarajan ylittävästä matkasta nykyarvoltaan ehkä kahtakymmentä markkaa vastaavan summan. Istuin penkille vetävän ikkunan viereen ja köröttelin töihin. Koska linjoja menee niin harvoin olin perillä 45 min ennen varsinaista avaamisaikaa.

Tein työpäivän ja odottelin puoli tuntia seuraavaa kulkevaa linja-autoa. Koska linjat kulkevat miten sattuu joudun paluumatkallani vaihtamaan bussia. Se tarkoittaa sitä, että matka-aika pitenee ja epämukavuus nousee koska joudun värjöttelemään pihalla räntäsateessa 10 min vaihtoyhteyden pyyhällettyä nenäni edestä seisoessani punaisissa liikennevaloissa. Sen lisäksi, että joudun vaihtamaan linja-autoa ja kotimatkani kestää palttiarallaa puolitoistatuntia jos odotukset lasketaan mukaan niin saan maksaa siitä ilosta, että ko. bussiyhtiö ei voi tarjota minulle sopivaa suoraa yhteyttä vaan joudun kykkimään loskassa palttiarallaa kolmenkymmenenviiden markan verran. Tuo kaikki saa minut miettimään:

Millaista autoa voisi pitää 10e päiväkustannuksella?

Jos lasketaan ihan huvikseen, että kuussa olisi vaikka 4 x 5 työpäivää olisi vuodessa 12 x 4 x 5 työpäivää eli 240 työpäivää, mikä tarkoittaisi 2400 euroa.

Jos lasketaan, että vero maksaisi esimerkiksi 150e vuodessa ja vakuutus vaikka 800e vuodessa. Siihen päälle katsastus joka on vanhemmalle bensa-autolle päästömittauksineen yläkanttiin arvioituna ehkä 80e. Nuista tulisi siis kiinteitä kuluja vuoteen 1030e (joka siis on yläkanttiin arvioitu). Bensalitra maksaa n. 1.40e/l ja auto söisi vaikka kohtuullisen 7l sataselle niin kilsakorvaukseksi tulisi 0.2e polttoainekuluja. Jos nyt oletetaan, että korjauskustannuksia ei tuolle autolle tule niin ajaisin omalla autolla tuon työmatkan 230 kertaa vuodessa. Sillä samalla summalla siis jonka käyttäisin bussilippuihin. Ja siis ilman räntää, ilman loskaa ja työmatkaani kumpaankin suuntaan menisi yhteensä sen kahden ja puolen bussissa istutun ja odotetun tunnin sijasta 40 minuuttia.

Sellainen ajatusleikki tähän iltaan. Laskut voi olla päin helvettiä, saa huomauttaa. Samoin kun muutenkin kyseessä on lähinnä ajatusleikki, koska en ole vakituisesti tuossa toimipisteessä, joten en kulje sinne niinä 240 päivänä vuodessa. Jos kulkisin minulla olisi oma auto, koska palkallani olisi varaa siihen. Opiskelijana ja vain osa-aikatyöläisenä minulla ei ole varaa omaan autoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna tulla vaan, kuulen mielelläni jos jollakulla muullakin on jotain sanottavaa.