maanantai 5. huhtikuuta 2010

Haastetehtäviä

Nyt kun tiedätte edellisen postaukseni takia perusteet rekisteröinnistä niin pistetäänpä tähän pari haastavampaa tehtävää niin voitte testata osaamistanne.

Nämä siis ovat varoittavia esimerkkejä siitä miten asioita ei kannata hoitaa tai joissa tapauksissa kannattaa ottaa asioista vähän enempi selvää ennen kun lävii sitä tuohta siihen myjän kouraan ihan kamalasti.

Tapaus 1:
Myy eteenpäin auto jota et omista, älä tee papereita ja ihmettele sitten, että miten saat verot loppumaan.
Haasteellisempi versio: Unohda kenelle myit auton ja auton rekisteritunnus.
Mikä meni pieleen ja miten toimitaan: Autoahan siis ei luonnollisesti voi myydä kun se rekisteriin merkitty omistaja tai sitten henkilö jolla on luovarit siitä viimeisimmästä rekisteriinmerkitystä omistajasta alkaen ja hänen luonnollisesti pitää sitten olla se viimeisin omistaja. Haltijalla kun ei meidän silmissä ole minkäännäköistä omistusoikeutta autoon. Jos edellämainittu kauppa kuitenkin on tehty niin sitten aletaan vaan kaivaa sitä auton "uutta" ja entistä omistajaa, että saadaan homma hoidettua oikein. Näitä tilanteita tulee joskus, että rahoituksesta saatu auto on myyty eteenpäin ennen kun on tehty muutosta omiin nimiin. Siitten kun paperista löytyvä luovutuspäivä on aikaisempi kun pankilta tulevassa lapussa niin ollaan kusessa. Koita siinä sitten selittää asiakkaalle, että sitä päivää ei voida hyväksyä koska he eivät ole omistaneet sitä autoa vielä silloin.

Tapaus 2:
Osta auto josta et tee papereita, etkä ota vakuutusta. Täytä myyjän kanssa luovutuskirja. Jos sait jotain papereita niin hukkaa ne. Odota pari vuotta ja ala sitten miettiä mitä tapahtui.
Haasteellisempi versio: Pistä joku muu hoitamaan asiaa.
Mikä meni pieleen ja miten toimitaan: Rekisteröintivelvollisuus on uudella omistajalla. Se, että myyjä käy tekemässä luovutusilmoituksen ei vielä riitä. Rekisteröintiin tarvitaan jonkinnäköinen paperi joka voidaan pistää TraFille digitointiin. Tuossa tilanteessa vielä se vakuutuksen ottamatta jättäminen tuottaa kivat sakkomaksut kun vakuutusmaksut tulevat korotettuna jokaiselta sen seitsemän päivän ylittäneeltä päivältä.

Tapaus 3:
Osta auto joka on kuolinpesän nimissä. Ota luovari vain yhdeltä osakkaalta.
Haasteellisempi versio: Huomaa, että joku pesänosakas on kuollut.
Mikä meni pieleen ja miten toimitaan: TraFin sivuilta muistaakseni löytyi tosi hyvin tietoa näistä jos asia käy ajankohtaiseksi. Kuolinpesätapauksissa tarvitaan aina perukirja ja siitä ainakin ne sivut joilta käyvät ilmi pesän osakkaat, onko tehty testamenttia, sivu josta näkyy, että ajoneuvo kuuluu pesään ja allekirjoitussivut. Perukirjasta voi esittää alkuperäisen tai kahden henkilön oikeaksi todistaman kopion. Lisäksi kuolinpesältä ostettaessa tarvitaan luuovutukset kaikilta pesänosakkailta (noin normaalitilnateissa). Jos testamentti on tehty tarvitaan siitäkin oikeaksitodistettu kopio. Jos joku pesänosakkaista on kuollut niin tarvitaan häneltä perukirja ja kaikkien osakkaiden luovutukset. Perukirjatapaukset ovat yhtiä monimutkaisimmista ja ikävimmistä tapauksista koska niissä on paljon huomioitavaa ja paljon ihmisiä monesti jotka asiaan vaikuttavat.

Tapaus 4:
Hanki auto jossa on puolenkymmentä väliluovaria. Huomaa, että joku päivämäärä on sotkettu.
Haasteellisempi versio: Huomaa, että luovutusketju ei ole ehjä.
Mikä meni pieleen ja miten toimitaan: Tämä lienee itsestäänselvä, asian tekee ikäväksi se, että monesti väliluovarilla myyneitä ihmisiä on äärettömän vaikea saada kiinni luovarin korjaamista varten, lisäksi kun ei riitä, että myyjäosapuolista saa kiinni toisen, vaan kummatkin täytyy saada kiinni.

Tapaus 5:
Osta iänvanha kaksikymmentä vuotta pellolla maannut traktori tai vanha pappamopo jossa ei ole papereita.
Haasteellisempi versio: Huomaa, että se on joskus ollut kilvissä.
Mikä meni pieleen ja miten toimitaan: Paperittomat vanhat ajoneuvot vaativat äärestään paljon selvitystyötä. Esimmäinen selvitettävä asia on onko ajoneuvo koskaan ylipäätään ollut rekisterissä Suomessa. Jos ei ole ollut niin omistusoikeusselvitys riittää. Selvitys on vapaamuotoinen kunhan siitä selviää, että ajoneuvo on ollut tietyn henkilön omistuksessa ainakin määrätyn ajan (jotka vaihtelevat vähän ajoneuvolajista riippuen). Jos koneelta löytyy tieto, että ajoneuvo on ollut aikaisemmin rekisterissä, niin sieltä pitäisikin sitten löytyä luovarit edellisestä rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien.


Lupaan, etten jatkossa kamalasti kirjoittele rekisteröintien teoriaa. Me ollaan töissä siksi, että me tiedetään, kaikkien ei tartte tietää, ellei asia ole ajankohtainen ja kun asia on ajankohtainen niin sitten jos ei ite tiedä niin voi kysyä. Se kysymimen vaan kannattaa, koska ylläkuvatut tilanteet on vaikeita, raivostuttavia ja aikaavieviä selvittää eikä me välttämättä siinä tiskissä voida kamalasti tehdä nuille. Pahoitella ja vaatia oikeita papereita. Monesti vaan harmittaa asiakkaankin puolesta nuo tuollaiset tilanteet jossa tulee turhia maksuja ja turhia käyntejä ja säätöä ihan vain siksi, ettei asiasta ole otettu selvää. Ja tietenkin koska vaikeammissa tapauksissa todennäköisyys saada rapaa niskaan nousee kohtuudella kun ihmisen turhautuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna tulla vaan, kuulen mielelläni jos jollakulla muullakin on jotain sanottavaa.