tiistai 28. syyskuuta 2010

Ja sekö sitten säästää rahaa, että ihmisillä palaa käämit?!

Toivon todella, ettei tämä juttu pidä paikkaansa.

Joo, nopeusrajoitusten laskeminen säästää kyllä bensaa, mutta onko se nyt oikeasti se ainut asia mikä merkitsee? Ihmisten aika tai hermot tai sujuva likkuminen ei merkitse mitään?

Jo se, että täällä autoilusta ei sakotettaisi niin järettömästi auttasi siinä, että ihmisten olisi mahollista hankkia niiden vanhojen nokivasaroiden tilalle järjellisiä kulutuslukemia edustavia autoja. Mutta ei, tämä ei luonnollisesti ole käynyt mielessäkään (eikä se ole niin ihquvihreää). Joskus tuntuu, että eduskunta pitäisi siirtää joksikin kuukaudeksi vuosittain tuonne mahdollisimman pohjoiseen lappiin (vielä mahdollisimman pimeään aikaan jos minulta kysytään) niin sielläpähän sitten hehkuttavat julkista liikennettä ja kertovat kuinka paha yksityisautoilija on ja kuinka se oma auto on ihan turha. Voisi tosin avata silmiä monelle muullekin asialle. Helkkari, että hajottaa.

Mutta tuosta nopeusrajotusten laskemisesta vielä.
Okei, se ei merkitse ajassa kovin paljon, että ajaako sen 15km 80km/h, 100km/h vai 120km/h. Mutta jos ne ihmiset pistetään ajamaan hyvällä kaksikaistaisella tiellä kauniilla kuivalla säällä 80km/h niin arvatkaapa kuinka moni sitä nopeusrajoitusta noudattaa? Eihän sitä noudata maanteillä rekatkaan! Onnettomuuksiin vetoaminen on aivan täysin naurettavaa puuhaa, koska moottoritieonnettomuuksia jotka sattuisi liikennesääntöjä noudattaen ei minun ymmärrykseni mukaan juuri tapahdu. Syynä on yleensä käsittääkseni alkoholi, hulppea ylinopeus tai joku muu ajamista vaikeuttava tekijä. Ymmärtääkseni moottoritiet ovat turvallisempia kun normaalit maantiet, mutta tuo on mutua joka minulle on joskus jäänyt mieleen jostain, joten jos on tarkempaa tietoa niin saa korjata.

Minusta on silkkaa kiusaamista jos Suomenkin kohtuullisen kuntoisilla maanteillä aletaan vaatia jokaisen ajavan sitä 80km/h tai 60km/h ja väittäisin, että nuo laskemiset vain lisäävät ylinopeuksia ja vaaratilanteita. Tiettyjä tapauksia lukuunottamatta (vasta kortin saaneet, rämäpäät, vanhukset, vähän ajavat jne) kun pääosalla kuskeista kuitenkin on se käsitys siitä mikä on se nopeus jota he voivat turvallisesti milläkin tiellä pitää yllä.

Nykyäänkin näkee tuota ihan tahallista ihmisten kiusaamista esimerkiksi tietyöalueilla jotka kestävät kilometrejä ja joiden nopeutta on laskettu. Jossain vaiheesssa ihmisen kyllästyvät kituuttamaan sitä 50km/h kun tie on kunnoltaan hyvä... Eikö se lisäisi työmiestenkin turvallisuutta kun se tarvittava pätkä merkittäisiin niin lyhyeksi, että ihmiset jaksaisivat sitä nopeusrajiotusta noudattaa ja rajoitukset poistettaisiin siksi aikaa kun  siellä ei kukaan töissä ole?

Ja eihän nuista nopeusrajoitusten laskemisista kärsi kun ne jotka niitä noudattavat... 

2 kommenttia:

  1. Eihän tässä muuta kuin että TODELLAKIN! Viimeksi tänään kaikki nuo samat ajatukset ajattelin, kun ajoin Itä-Suomesta takaisin etelään n. 500 km. Ja missäkö meinasin nukahtaa rattiin? Siellä missä oli turvallinen 80 km/h rajoitus turvallisella hyväkuntoisella tiellä turvallisella kuivalla ja selkeällä säällä. siis sanonko AARRGGHH!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista. Nuo on juuri niitä mietteitä jotka valtaavat epätoivon lailla mielen kun ajat hiljaista nelostietä iltasella kun missään ei ole ketään ja se 80km/h tuntuu lähinnä turhalta kiusanteolta. Saisivat oikeastiu kehittää niitä muuttuvia nopeusrajoituksia ja käyttää niidenkin kanssa järkeä ja harkita sitä, että voisiko meihin tyhmään kansaan ja ajotaitoihimme luottaa edes pikkiriikkisen.

    VastaaPoista

Anna tulla vaan, kuulen mielelläni jos jollakulla muullakin on jotain sanottavaa.